52 صفحه
خلاصه طرح:
1ـ معرفی محصول.......................................................................................................... 5
1ـ1 ـ نام و کد آیسیک محصول.................................................................................................... 9
1ـ2 ـ شماره تعرفه گمرکی.......................................................................................................... 9
3 1ـ ـ شرایط واردات..................................................................................................................... 10
1ـ4 ـ بررسی و ارائه استاندارد (ملی یا بینالمللی)................................................................... 10
5 1ـ ـ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول............ 11
6 1ـ ـ توضیح موارد مصرف و کاربرد......................................................................................... 11
7 1ـ ـ ب
ررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول................ 12
8 1ـ ـ اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز.......................................................................... 12
1ـ9 ـ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول (حتیالامکان سهم تولید یا
مصرف ذکر شود)........................................................................................................................ 12
1ـ10 ـ شرایط صادرات................................................................................................................... 18
2ـ وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................ 19
2ـ1 ـ بررسی ظرفیت بهرهبرداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون و محل
واحدها و تعداد آنها و سطح تکنولوژی واحدهای موجود، ظرفیت اسمی، ظرفیت عملی،
علل عدم بهرهبرداری کامل از ظرفیتها، نام کشورها و شرکتهای سازنده
ماشینآلات مورد استفاده در تولید محصول.......................................................................... 19
2ـ2 ـ بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا (از نظر
تعداد، ظرفیت، محل اجراء، میزان پیشرفت فیزیکی و سطح تکنولوژی آنها و
سرمایهگذاریهای انجام شده اعم از ارزی و ریالی و مابقی مورد نیاز)............................... 22
3 2ـ ـ بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا پایان سال 84) چقدر از کجا) 23
2ـ4 ـ بررسی روند مصرف از آغاز برنامه................................................................................. 23
5 2ـ ـ بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا پایان سال 84 و امکان
توسعه آن (چقدر به کجا صادر شده است)............................................................................. 24
6 2ـ ـ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم............................... 24 معاونت پژوهشی
مطالعات امکانسنجی مقدماتی
نخ ریسی پنبهای
جمهوری اسلامی ایران
وزارت صنایع و معادن
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
مطالعات امکانسنجی مقدماتی طرحهای صنعتی گزارش نهایی پاییز 1387
مجری: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیرـ معاونت پژوهشی صفحه )4 )
عناوین صفحه
3ـ بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و
مقایسه آن با دیگر کشورها......................................................................................... 26
4ـ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم (به شکل اجمالی) در
فرآیند تولید محصول................................................................................................... 33
5ـ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی شامل برآورد حجم
سرمایهگذاری ثابت به تفکیک ریالی و ارزی (با استفاده از اطلاعات واحدهای
موجود، در دست اجراء، UNIDO و اینترنت و بانکهای اطلاعاتی جهانی،
شرکتهای فروشنده تکنولوژی و و تجهیزات ... )................................................... 34
6ـ میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تأمین آن از خارج یا داخل
کشور قیمت ارزی و ریالی آن و بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام
عمده مورد نیاز در گذشته و آینده........................................................................... 46
7ـ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح............................................................ 46
8ـ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال...................................................... 48
9ـ بررسی و تعیین میزان تأمین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و
ارتباطی (راه ـ راهآهن ـ فرودگاه ـ بندر ...) و چگونگی امکان تأمین آنها در
منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................. 49
10ـ وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی............................................................ 49
ـ حمایت تعرفه گمرکی (محصولات و ماشینآلات) و مقایسه با تعرفههای جهانی........... 49
ـ حمایتهای مالی (واحدهای موجود و طرح )ها ، بانک ها ـشرکتهای سرمایهگذار....... 50
11ـ تجزیه و تحلیل و ارائه جمعبندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای
جدید................................................................................................................................ 51
12ـ منابع و ماخذ............................................................................................................ 52