دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری پست بانک
رشته : حسابداری
مکان : شهرستان ایذه
فرمت فایل: ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 53
فصل اول
تاریخچه پست بانک و خدمات آن
مقدمه
ضرورت ارائه خدمات بانکی درسطح کشور به ویژه شهرهای توسعه نیافته و روستاهای دورافتاده ، تأُمین نیازهای اقتصادی مردم ، تقلیل ایاب و ذهاب طولانی ساکنین و همچنین به منظور کاهش ترافیک
، جلوگیری از اتلاف وقت ، پرهیز از هزینه های غیرضروری وبهبود محیط زیست و رفع حوائج عمومی بموجب مصوبه مورخ 21/6/74 مجلس شورای اسلامی ، پشت بانک ایران با وظایف و اختیاراتی از قبیل : انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین المللی ، افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری ، انجام خدمات در زمینه های پولی و مالی و سرمایه گذاری و . . . تأُسیس گردید . اساسنامه پست بانک طی تصویب نامه شماره 3362/ت 15590 ه مورخ 4/4/ 1375 هیأُت دولت تصویب و برخی از مواد آن در جلسه مورخ 5/11/76 هیأت وزیران مورد اصلاح قرار گرفت .
ار آنجا که شورای پول و اعتبار در نهصد و هشتمین مصوبه خود ، لزوم بازنگری در اساسنامه پست بانک و پذیرش کلیه سیاست ها و مقررات پولی و بانکی و بخشنامه های بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داده بود وهیأت دولت در جلسه مورخ 25/7/78 بهنگام بررسی آیین نامه های مالی و معاملاتی مقرر نمود ، اساسنامه پست بانک با هماهنگی بانک مرکزی مورد تجدید نظرقرارگرفته و اصلاحیه لازم جهت تصویب به هیأت دولت ارائه و متعاقباً آیین نامه های مالی ومعاملاتی مطرح شود . درهمین راستا اساسنامه اصلاحی با هماهنگی بانک مرکزی تنظیم و پس از تصویب در مجمع عمومی و شورای پول و اعتبار در جلسات مورخ 13/11/81 و 5/6/82 به تصویب هیأت دولت رسید و درمورخ 23/7/1382 از سوی شورای محترم نگهبان مورد تأُیید قرارگرفت . بموجب اساسنامه اصلاحی ، فعالیت های پست بانک ایران با رعایت قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1362 انجام خواهد شد .
فصل دوم
پست و خدمات پستی در ایران
« معرفی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران »
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ، تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
( وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق ) است . قانون تأسیس این شرکت درسال 1366 تصویب و فعالیت آن در سال 1367 آغاز شد .
این شرکت با هدف فراهم کردن تسهیلات لازم به منظور استفاده عمومی از خدمات پست برای ارتباط داخلی و خارجی ، اعمال سیاست جامع در زمینه برنامه ریزی ، تأسیس ، تجهیز ،گسترش و بهره برداری از واحد های پستی وتأمین و تعمیم خدمات پستی در سراسرکشور و در راستای هماهنگی با آخرین پیشرفت های تجربی وتکنولوژی ارتباطات تأسیس شده است و وظایفی را بر عهده دارد که اهم آن عبارتند از :
- بررسی و مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر نیازهای پستی جامعه و تأمین آنها .
- تهیه وتنظیم برنامه های جامع به منظور انجام خدمات پستی .
- تأسیس ، تجهیز وگسترش واحد های پستی .
- تهیه طرح وانتشار تمبر واوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود با استفاده از زبان خاص تمبرو قبول اشتراک آن .
فصل سوم
فعالیتهای انجام شده در پست بانک
قرض الحسنه
- افتتاح حساب قرض الحسنه
ابتدا یک کارت به مشتری داده می شود که مشخصات خود را یادداشت کند ، سپس خودمان کنترل می کنیم . مدارک لازم جهت افتتاح حساب فتوکپی شناسنامه - فتوکپی کارت ملی - شماره حساب یادداشت شود - نمونه امضا روی کارت در بالا - پایین در کادر - و در پشت کارت کد 7 معمولاً مال صاحب حساب قرض الحسنه است - نمونه شماره حساب ، حسابها باید 6 رقمی باشد .
1234567 - 7
بعد دفترچه حساب که در پشت جلد شماره حساب و نام ونام خانوادگی و دیگر مشخصات یادداشت شود . بعد مهر پست بانک حساب قرض الحسنه زده می شود . در داخل دفترچه نام صاحب حساب ف شماره حساب ، بعد ردیف جدول تاریخ ، اگر پول به حساب واریز کرد بستانکار می شود ، اگر پول برداشت کرد بدهکار می شود . مانده حساب که نوشته می شود ، امضا و مهر زده می شود . در ضمن برای واریز کردن ، سند بستانکاری زده می شود . برای برداشت کردن ، سند بدهکاری زده می شود که بهتر است دو برگی باشد که یک برگ نزد خودمان بایگانی شود . هر کسی می تواند در مورد حساب برای شرکتها خیلی دقت شود .
سند بستانکار را خود شخص می نویسد . سند بدهکاری را خودمان می نویسیم . یک نسخه است روی سند بستانکار مهر « دریافت شد » ، نام ، تاریخ ، مهر پست بانک ، پست بانک رشت ، حساب قرض الحسنه . برای برداشت ، ارائه کارت شناسایی الزامی است . در امضا در پشت و یک امضا روی برگه بعد برای وارد کردن در سیستم گزینه افتتاح حساب را انتخاب کرده و مشخصات را وارد می کنیم . با F2 ذخیره می شود . سپس در گزینه عملیات بانکی واریزکردن به حساب مبلغی که حساب باز کرده را وارد سیستم می کنیم و دوبار F2 می زنیم تا اطلاعات ثبت شود . با گزینه عملیات کمکی می توانیم مشخصات فردی یک شخص را از روی شماره حساب یا شماره حساب را از روی مشخصات فردی پیدا کنیم .
برای برداشت از حساب گزینه برداشت از حساب را انتخاب می کنیم با وارد کردن شماره حساب مبلغ برداشت را وارد می کنیم سپس وبا دوبار F2 ثبت می شود . با عملیات پایان روز از تمام عملیات انجام شده در روز می توان گزارش گرفت .
در پایان روز اگرحساب و کتاب با هم خوردند تمام محاسبات درست بود بعد عملیات پایان روز را می بندیم اگر حساب بسته شد دیگر کاری نمی شود کرد . پس دقت شود همیشه یک فلاپی به صورت نیمه در کیس باشد که احتمال اشتباه را بتوان اصلاح کرد .