یکی از ویژگیهای مهمی که پدیده فناوری اطلاعات و
ارتباطات از آن برخوردار است ،اینست که باعث میشود ارتباط انسان با انسان ،
همچنین انسان با محیط تسهیل یافته و ارتقاء یابد . فناوری اطلاعات و ارتباطات به
دلیل قدرت تحولپذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که میتواند با دانشآموزان
داشته باشد ، از نقش مهمی در انتقال دانش برخوردار است . درباره تاثیر فناوری
اطلاعات و ارتباطات درحوزه تعلیم و تربیت دو دیدگاه وجود دارد . رویکرد اول که به
رویکرد اصلاحگرا نام گرفته ، براین باور است که اثر فناوریهای جدید ( اطلاعات و
ارتباطات ) بر آموزش و پرورش تدریجی بوده و این پدیده باعث میشود که آموزش به
شیوه سنتی ، تنها به گونهای کارآمدترانجام شود . بعبارت دیگر ICT باعث تسریع اصلاحات در آموزش و پرورش میشود . در کنار این رویکرد
، رویکرد تحولگرا مطرح است که معتقد به تحولزایی ICT در آموزش و پرورش میباشد و بر
این باور است که فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ابزارها و حتی خطمشیها و اهداف
تعلیم و تربیت را به صورت اساسی تغییر داده و متحول میکند . این مقاله تلاش دارد
با بیان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و تربیت ، به بررسی تاثیر
این پدیده بر روی برنامه درسی بپردازد . برنامه درسی را میتوان دستور کار آموزش
دانست بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی فواید فراوانی به همراه
دارد . از جمله اینکه امکان بهرهگیری از یک برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و
دانشآموزان فراهم میآورد . این نوع برنامه درسی ، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی
را به دانشآموزان القاء کند ، زمینهای را فراهم میکند که از طریق آن امکان
شکوفایی قابلیتهای فردی دانشآموزان و گسترش تجربههای فردی و مستقل آنها افزایش
مییابد . در این رابطه به تاثیرات دیگری میتوان اشاره کرد که در مقاله به آنها
پرداخته شده است .
کلید واژهها : ICT ، برنامه درسی ، ICT در تعلیم و تربیت ، ICT در برنامه درسی .