عنوان پایان نامه:شناسایی و اولویت بندی مزیتهای رقابتی مبل استیل بر اساس مدل الماس رقابت ملی پورتر(مطالعه موردی شهر تهران) چکیده:این تحقیق با استفاده از مدل الماس رقابت ملی پورتر که یکی از جامع ترین مدلهای موجود برای بررسی توانرقابتی و مزیت رقابتی صنایع برای حضور در بازارهای بین المللی است ،وضعیت این صنعت را در شهر تهرانمورد بررسی قرار داده است و مزیتهای رقابتی و همچنین نقاط ضعف این صنعت را شناسایی و پیشنهاداتیبرای رفع موانع و نقاط ضعف ارائه کرده است . همچنین تحقیق حاضر، از آنجایی که هدفش تعیین عواملو از نظر نحوه ی « کاربردی » در صنعت مبلمان استیل است، از نظر هدف « کسب مزیت رقابتی » مرتبط بامی باشد.در این تحقیق کلیه فرضیه ها مبنی بر در ارتباط بودن هریک از « همبستگی » گردآوری اطلاعات از نوعابعاد مدل با کسب مزیت رقابتی ، پذیرفته شد . همچنین ابعاد عوامل تولید وصنایع مرتبط و پشتیبان وسیاستهای دولت جزءنقاط ضعف در این صنعت شناخته شدند و ابعاد شرایط تقاضا ، ساختار استراتژی و وضعرقابتی شرکتهای موجود درصنعت و شانس جزء مزیتهای رقابتی این صنعت شناخته شدند. ولی در مجموع بنابر نتایج آزمون میانگین ، وضعیت کسب مزیت رقابتی در صنعت مبل استیل شهر تهران در سطح مطلوبی قرارندارد و در سطح متوسطی برآورد شده است.واژگان کلیدی:مزیت رقابتی، صادرات ، مبلمان، مدل پورتر، رقابت پذیریثفهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول کلیات تحقیق............................................................................................................... 11مقدمه................................................................................................................................................ 2 -1-2 بیان مساله ...................................................................................................................................... 3 -1-3 اهداف تحقیق................................................................................................................................. 5 -1-4 سوالهای تحقیق.............................................................................................................................. 5 -1-5 ضرورت انجام تحقیق.................................................................................................................... 6 -1-6 فرضیات تحقیق.............................................................................................................................. 7 -1-7 روش تحقیق................................................................................................................................... 8 -1-8 جامعه آماری و ویژگیهای آن......................................................................................................... 9 -1-9 روش و ابزرا گردآوری اطلاعات................................................................................................... 9 -1-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................... 9 -1-11 جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق ............................................................................................ 10 -1-12 قلمرو تحقیق .............................................................................................................................. 10 -1-13 تعریف واژه ها............................................................................................................................. 10 -1فصل دوم : ادبیات تحقیق............................................................................................................ 13-1 مقدمه............................................................................................................................................ 14 -2-2 بخش اول مباحث نظری ............................................................................................................. 16 -2ج-1-2 مقدمه......................................................................................................................................... 16 -2-2-2 مفهوم رقابت پذیری................................................................................................................. 18 -2-3-2 مروری بر تئوریهای کلاسیک تجارت بین الملل ..................................................................... 21 -2-1-3-2 مرکانتیلیست ها.................................................................................................................... 22 -2-2-3-2 مزیت مطلق ......................................................................................................................... 23 -2-3-3-2 مزیت نسبی ......................................................................................................................... 24 -2-4-3-2 وفور عوامل تولید ................................................................................................................. 26 -2-5-3-2 تناقض لئونتیف..................................................................................................................... 27 -2-4-2 مروری بر تئوریهای جدید تجارت .......................................................................................... 28 -2-1-4-2 صرفه جویی های حاصل از مقیاس ................................................................................... 29 -2-2-4-2 چرخه عمر محصول ............................................................................................................. 30 -2-3-4-2 مزیت رقابت ملی ................................................................................................................ 32 -2-4-4-2 رقابت جهانی ....................................................................................................................... 33 -2-5-2 مبانی مدل الماس رقابت ملی پورتر......................................................................................... 36 -2-1-5-2 اقتصاد صنعتی....................................................................................................................... 36 -2-2-5-2 استراتژیهای رقابتی مایکل پورتر........................................................................................... 38 -2-3-5-2 مدل نیروهای رقابتی پورتر................................................................................................... 40 -2-4-5-2 توانمندیها و محدودیتهای مدل نیروهای پورتر .................................................................... 43 -2-5-5-2 چهارچوب موضع یابی پورتر............................................................................................... 44 -2ح-6-5-2 مزیت رقابتی ........................................................................................................................ 46 -2-7-5-2 منابع مزیت رقابتی ............................................................................................................... 47 -2-8-5-2 منبع مزیت رقابتی از دیدگاه پورتر ....................................................................................... 48 -2-9-5-2 سیستم ارزشی....................................................................................................................... 50 -2-10-5-2 حفظ مزیت رقابتی.............................................................................................................. 51 -2-6-2 تشریح ابعاد مدل تکامل یافته الماس پورتر............................................................................... 56 -2-7-2 توانمندیهای و محدودیتهای مدل الماس پورتر......................................................................... 69 -2-3 بخش دوم : آشنایی با صنعت مبلمان و تجارت جهانی این صنعت ............................................. 71 -2-1-3 تاریخچه مبل و صندلی ............................................................................................................. 71 -2-1-1-1 تعریف ودسته بندی مبلمان ................................................................................................ 78 -1-1 دسته بندی مبلمان ........................................................................................................... 79 -1-1-1 -1-1-1-1 تجارت بین المللی مبلمان..................................................................................................... 83 -2-1-1-1 وضعت تجارت جهانی مبلمان.............................................................................................. 86 -3-1-1-1 بزرگترین صادرکنندگان مبلمان............................................................................................. 87 -42,1,2,6 بزرگترین واردکنندگان مبل دنیا .................................................................................................. 89-1-1-1 صنعت مبلمان در آسیا .......................................................................................................... 90 -7-1-1-1 جمع بندی تجارت بین المللی.............................................................................................. 93 -8-1-1-1 مطالعه روند مبلمان در سطح ملی ....................................................................................... 94 -9-1-1 بررسی وضعیت واردات مبلمان و چوب در سطح کشور.................................................. 96 -1-10خ-1-1 سابقه تحقیق ............................................................................................................................. 106 -2فصل سوم روش شناسی تحقیق................................................................................................... 120-1 مقدمه ............................................................................................................................................. 121 -3-2 فرآیند تحقیق.................................................................................................................................. 122 -3-3 مدل عملیاتی تحقیق....................................................................................................................... 124 -3-4 نوع و روش تحقیق........................................................................................................................ 124 -3-5 جامعه آماری و نمونه تحقیق ........................................................................................................ 125 -3-6 روشها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات ....................................................................................... 126 -3-7 روایی و پایایی پرسشنامه .............................................................................................................. 133 -3-1-7 تعیین روایی و پایایی (قابلیت اعتماد)پرسشنامه........................................................................ 133 -3-2-7 تعیین روایی(اعتبار پرسشنامه ).................................................................................................. 134 -3-3-7 روایی محتوا............................................................................................................................... 134 -3-4-7 روایی سازه(مفهومی)................................................................................................................. 135 -3-8 روشهای تجزیه تحلیل اطلاعات.................................................................................................... 145 -3-1-8 روش مدل یابی معادلات ساختاری........................................................................................... 145 -3-2-8 آزمون میانگین (برای سنجش وضعیت ابعاد مدل).................................................................... 150 -3فصل چهار تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................. 151-1 مقدمه ............................................................................................................................................ 152 -4-2 اطلاعات جمعیت شناختی............................................................................................................. 152 -4د-3 آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری.............................................. 163 -4-4 .مدل مفهومی مدل کسب مزیت رقابتی مبل استیل........................................................................ 165 -4-5 مدل اعداد معناداری ...................................................................................................................... 166 -4-6 مدل تخمین استاندارد .................................................................................................................... 168 -4-7 بررسی وضعیت کسب مزیت رقابتی صنعت مبل استیل "آزمون میانگین" ................................... 172 -4فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات........................................................................................... 180-1 مقدمه............................................................................................................................................ 181 -5-2 نتایج بررسی فرضیات پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری........................................ 182 -5-1-2 نتایج بررسی فرضیه اول ........................................................................................................... 183 -5-2-2 نتایج بررسی فرضیه دوم .......................................................................................................... 183 -5-3-2 نتایج بررسی فرضیه سوم ........................................................................................................ 184 -5-4-2 نتایج بررسی فرضیه چهارم ..................................................................................................... 185 -5-5-2 نتایج بررسی فرضیه پنجم ....................................................................................................... 186 -5-6-2 نتایج بررسی فرضیه ششم ....................................................................................................... 186 -5-3 اولویت بندی عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی ....................................................................... 187 -5-4 سنجش وضعیت ابعاد مدل "کسب مزیت رقابتی " صنعت مبلمان استیل شهر تهران ................. 188 -5-5 سازگاری یافته ها با تحقیقات پیشین............................................................................................. 191 -5-6 پیشنهادات .................................................................................................................................... 193 -5-7 پیشنهادات برای پژوهشهای آتی................................................................................................... 199 -5ذ-8 محدودیتهای پژوهش .................................................................................................................... 200 -5-9 ویژگی پژوهش ............................................................................................................................ 201 -5منابع ....................................................................................................................................................... 202پیوست 1 : پرسشنامهرفهرست جداولعنوان صفحهفصل دوم2001 ( هزار دلار ) .............. 92 - 1 واردات وصادرات کشورهای آسیایی طی سالهای 2005 - جدول - 22-روند واردات وصادرات مبلمان طی 8 سال .................................................................... 97 - جدول- 23 -مرکز آمار ایران ................................................................................................................ 99 - جدول- 21386 - 4-آمار واطلاعات ونمودارهای بررسی و صادرات مبلمان دردوره زمانی 7 ساله 1380 - جدول - 2101 ................................................................................................................................................................فصل سوم1-جزئیات سوالات جمعیت شناختی شرکت ..................................................................... 128 - جدول - 32جزئیات سوالات جمعیت شناختی فرد ............................................................................. 129 - جدول - 3129..................... « کسب مزیت رقابتی صنعت مبلمان استیل » 3- مدل تحلیلی پژوهش برای - جدول - 34-طیف امتیازدهی به معیارها ( برای سوالات با جنبه مثبت ) ............................................ 132 - جدول - 35-طیف امتیازدهی به معیارها ( برای سوالات معکوس ) ................................................... 133 - جدول - 3وبارتلت ........................................................................................ 138 KMO 6-آزمون شاخص - جدول 37- اشتراکات .......................................................................................................................... 138 - جدول 38- کل واریانس تبیین شده ..................................................................................................... 141 - جدول 39-ماتریس چرخش یافته اجزا................................................................................................. 143 - جدول 3زفصل چهار م1-تعداد پاسخ دهندگان به اطلاعات جمعیت شناختی شرکت .............................................. 153 - جدول 42- تعداد پاسخ دهندگان به اطلاعات جمعیت شناختی شرکت ............................................... 153 - جدول 43-توزیع پاسخ گویان براساس سابقه فعالیت در صنعت ( سال )........................................... 154 - جدول 44- توزیع پاسخ گویان براساس سابقه فعالیت در صادرات ( سال ) .................................... 155 - جدول- 45 – توزیع پاسخ گویان براساس درصد صادرات به کل فروش ( درآخرین سال صادرات ) 156 - جدول- 46- توزیع پاسخگویان براساس اندازه شرکت ( برحسب تعداد نیروی کار ) ....................... 157 - جدول- 47- توزیع پاسخگویان براساس نوع مالکیت ......................................................................... 158 - جدول- 48- توزیع پاسخگویان براساس جمعیت................................................................................. 159 - جدول- 49 –توزیع پاسخ گویان براساس سمت ................................................................................. 160 - جدول- 410 - توزیع پاسخگویان براساس میزان تحصیلات................................................................. 161 - جدول- 411 - توزیع پاسخ گویان براساس میزان سابقه خدمت .......................................................... 162 - جدول- 412 -آزمون میانگین برای ابعاد ................................................................................................. 175 - جدول 4سفهرست نمودارهاعنوان صفحهفصل دوم1-سهم هر یک از کشورهای توسعه یافته ونوظهور درتولید مبلمان دنیا ............................ 84 - نمودار- 22- سهم کشورهای مختلف در تولید مبلمان ........................................................................ 84 - نمودار- 23- میزان باز بودن بازار جهانی مبلمان ( نسبت واردات به مصرف ) ................................... 86 - نمودار- 24-تجارت جهانی مبلمان ( به دلار آمریکا ) ......................................................................... 87 - نمودار- 287............................... 5- بزرگترین صادرکنندگان مبلمان در دنیا از سال 1999 تا سال 2002 - نمودار- 288 ............................. 6- بزرگترین صادر کنندگان مبلمان در دنیا از سال 2003 تا سال 2006 - نمودار- 289 .......................................... 7- کشورهای اصلی صادر کننده مبلمان از سال 1997 تا 2007 - نمودار- 28بزرگترین وارد کنندگان مبلمان در دنیا ............................................................................... 90 - نمودار- 29-کل مبلمان به هزینه کل خانوار ( خوراکی + غیرخوارکی ) ............................................... 96 - نمودار 298........................................................................... 10 -آمار صادرات مبلمان از سال 80 تا 87 - نمودار- 2102 ...1380- 11 -روند تغییرات میانگین قیمت اظهار شده واردات مبلمان طی دوره 7ساله 1386 - نمودار 2103 .......... 1380 - 12 -نمودار وروند رشد واردات وصادرات مبلمان در طی دوره 7 ساله 1386 - نمودار- 2شفصل چهارم1-توزیع پاسخگویان براساس سابقه فعالیت در صنعت ( سال ) ............................................ 154 - نمودار 42- توزیع پاسخگویان براساس سابقه فعالیت در صادرات ( سال ) ..................................... 155 - نمودار- 43- توزیع پاسخگویان براساس درصد صادرات به کل فروش ............................................ 156 - نمودار- 44- توزیع پاسخگویان براساس اندازه شرکت ( برحسب تعداد نیروی کار ) ....................... 157 - نمودار- 45- توزیع پاسخگویان براساس نوع مالکیت......................................................................... 158 - نمودار- 46- توزیع پاسخگویان براساس جمعیت ............................................................................... 159 - نمودار- 47 - توزیع پاسخ گویان براساس سمت.................................................................................. 160 - نمودار- 48 – توزیع پاسخگویان براساس میزان تحصیلات ................................................................ 161 - نمودار- 49- توزیع پاسخ گویان براساس میزان سابقه خدمت............................................................. 162 - نمودار- 410 -وضعیت ابعاداصلی ......................................................................................................... 179 - نمودار- 4صفهرست اشکالعنوان صفحهفصل دوم41 ..................................................................... ( 1- مدل نیروهای رقابتی پورتر ( پورتر، 1980 - شکل- 246 ................................................................... ( 2- استراتژیهای رقابتی پورتر ( پورتر ، 1980 - شکل - 249 ....................................................... ( 3- مدل زنجیره ارزش ازدیدگاه پورتر ( پورتر ، 1985 - شکل - 251 .............................................. ( 4-سیستم ارزشی از دیدگاه پورتر ( پورتر ، 1990 ، ص 42 - شکل- 255 ........................................................ ( 5- شکل ابتدایی مدل پورتر ( پورتر ، 1990 ، ص 71 - شکل- 256.......................... ( 6-مدل تکامل یافته الماس رقابت ملی پورتر : ( پورتر، 1990 ، ص 127 - شکل- 2فصل سوم122 ............................................... ( 1- مراحل اصلی فرآیند تحقیق ( ایران نژاد پاریزی ، 1385 - شکل- 3فصل چهارم1 مدل مفهومی مدل کسب مزیت رقابتی صنعت مبلمان استیل ............................................ 165 - شکل - 42- مدل اعداد معناداری ( مدل کسب مزیت رقابتی صنعت مبلمان استیل ) .......................... 166 - شکل - 4168 ...................... « مدل کسب مزیت رقابتی صنعت مبلمان استیل » 3 –مدل تخمین استاندارد - شکل - 4١فصل اول:کلیات تحقیق٢1-1 مقدمه:با توجه به گسترس رقابت در سطح جهانی و تلاش ایران جهت عضویت در سازمان تجارت جهانی،دست اندر کاران صنایع مختلف باید بدانند تنها شرکتهایی قادر به ادامه حیات هستند که به واسطهارائه محصولات و خدمات برتر ،ارزش بالاتری برای مشتریان خود ایجاد کنند .برای حضور دربازارهای جهانی و کسب سهم قابل توجهی از این بازارها ، صاحبان صنایع مختلف باید لزوم شناختدرست بازارهای هدف خود و شناسائی نیاز و خواسته مشتریان برون مرزی را درک کنند ، و در پیشناسائی مزیتهای رقابتی خود در مقابل رقبای خار جی شا ن باشند و یا اگر در آن صنعت مزیترقابتی خاصی