اشتغال صحیح و گزینش افراد مناسب برای انجام مشاغل از مهمترین عوامل موثر در رشد اقتصادی و اجتماعی تامین کننده سلامت روانی انسان ها و نیل به خودکفایی مملکت و بی نیازی از دیگران محسوب می شوند.(شفیع ابادی؛1378)
اشتغال یکی از اساسی ترین، فعالیت های زندگی به شمار می رود و هر فردی به خاطر امرار معاش و تداوم زندگی باید ساعاتی از اوقاتش را کار کند. تحول جامعه از حالت سنتی به جامعه ای صنعتی مسائل و مشکلات را در زمینه های گوناگون خصوصا در زمینه اشتغال موجب گردیده است. جامعه ما در جریان صنعتی شدن و رسیدن به خودکفایی به نیروهای متخصص و ماهر نیاز مبرمی دارد.برای نیل به خودکفایی،تهیه و اجرای برنامه های دقیق که بر مطالعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما مبتنی باشد ضرورت تام دارد. در دانشگاه نباید فقط علوم به دانشجویان آموخته شود بلکه دانشجویان علاوه بر یادگیری مطالب به صورت تئوری باید از طریق برنامه های آموزشی مناسب و مطلوب برای زندگی اجتماعی قبول مسئولیت و اشتغال آماده شوند.در اینجا ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که به اعتقاد کارشناسان،کشورهای جهان سوم برای توسعه اقتصادی بیش از هر چیز نیازمند کار و سرمایه متخصصین خود می باشند، یعنی از طریق راهنمای شغلی به فرد کمک شود تا خود را بشناسد، با خصوصیات و ویژگی های مشاغل مختلف و نیازهای جامعه آشنا گردد،شغلی مناسب را انتخاب کند،برای انجام آن آماده شود و به طور موفقیت آمیزی به انجام آن اشتغال ورزد. در این صورت است که گرایشات شغلی دانشجویان در جهت انتخاب رشته های تحصیلی مفید و مورد نیاز جامعه امروزی ما می توان به کمبود نیروهای متخصص و ماهر در بسیاری از رشته های صنعتی فائق آمد و گامی مثبت در جهت خودکفایی کشورمان برداشته شود. از سویی دیگر آگاهی و دستیابی به شناخت نقطه نظرات افراد شاغل، در مراکز دولتی از مقوله کار، مارا به طرز تلقی و نحوه تفکر و زاویه دید آنان نسبت به کار آشنا می کند. همچنین تاثیر متقابل فرد و جامعه، در عمیق تر کردن طرز تلقی فرد از کار موثر است و در نتیجه بر کیفیت و کمیت فعالیت های کاری او در جریان، عمل و بحث از چگونگی عملکرد و در سیرتحقق بخشیدن توسعه پایدار اهمیت بسیار دارد.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
اهمیت تحقیق در این می باشد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به مشاغلی که ارتباط با رشته تحصیلی آنها ندارد،مشغول می شوند و از این طریق هم باعث اتلاف هزینه ای که صرف آنها در دانشگاه شده است و هم باعث اتلاف وقت خود آنها می شود یعنی چهارسال یا پنج سال از زندگی خود را برای بدست آوردن هیچگونه استفاده ای سپری می کنند. از سوی دیگر می توان بعد از انجام و حصول نتیجه پژوهش، دانشجویان را به طرف رشته ها و مشاغل مورد نیاز جامعه یا مورد علاقه آنها سوق داد تا بازدهی بیشتری داشته باشد. در جامعه ما دانشجویان به سوی رشته های پردرآمد روی می آورند، یعنی مسائل اقتصادی آنها بیشتر از مسائل دیگر برای آنها اهمیت دارد.با نتایج تحقیقات می توان با تدابیری مثلا یکسان نمودن میزان درآمد مشاغل مختلف از روی اوردن دانشجویان به مشاغل خاص جلوگیری کرد. اهمیت دیگر آن که از ناامیدی در دانشجویانی که نتوانسته اند مشاغل پردر آمد و یا مورد علاقه خود را به دست آورند جلوگیری کرد و از این طریق شاهد تحصیل کردگان بیکار نخواهیم بود، زیرا یکی از علل بیکاری دانشجویان انتخاب رشته های خاص در دانشگاه برای بدست آوردن مشاغل پردرآمد است. و یکی دیگر از فواید تحقیق این است که می توان از بوجود آمدن بیکاری در سطح جامعه جلوگیری کرد.
بیان مسئله
منظور از انجام تحقیق راین است که بتوانیم اطلاعات دقیقی از اشتغال فارغ التحصیلان بدست آوریم و این اطلاعات را در اختیارافرادی که در حال تحصیل در دانشگاه هستند و یا بعدا وارد این دانشگاه خواهند شد، قرار دهیم.اکنون در جامعه خودمان شاهد هستیم که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در رشته های دیگری که پردرآمدترهستند مشغول به کار شده که ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارند به همین منظور، یعنی جهت بدست آوردن اطلاعات دقیقی از اشتغال فارغ التحصیلان و برای حل این مسئله، به این تحقیق در دانشگاه پیام نور پرداخته شد.
اهداف تحقیق
هدف کلی
بین رشته تحصیلی در دانشگاه و انتخاب رشته رابطه وجود دارد.
اهداف ویژه
-چند درصد از فارغ التحصیلان به شغل دولتی اشتغال دارند؟
-چند درصد از فارغ التحصیلان به شغل آزاد اشتغال دارند؟
-چند درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند؟
سؤالات و فرضیه ها
1-آیا برای پیدا کردن شغل با مشکل مواجه شده اید؟
2-آیا به علت نبودن مشاغل متناسب با رشته مجبور به اشتغال در مشاغل درگیر شده اید؟
3-میزان آگاهی شما از رشته تحصیلیتان چقدر است؟
4-آیا رشته ی تحصیلی شما با شغلتان ارتباط دارد؟
5-میزان رضایت خانواده از ادامه تصیل شما چقدر است؟
6-نقش دانشگاه در ایجاد توانایی علمی در شما چقدر است؟
تعداد صفحات : 34
فرمت فایل : Word
بازاریابی و بازارسازی زیره و زرشک
مقدمه
تحقیق برای افزایش صادرات غیرنفتی که در کشور ما امری الزامیاست. دراین مورد گرچه در مقاطعمختلف زمانی چه قبل و چه بعد از انقلاب تحقیقاتی انجام شده است اما اقدامات مؤثری آنچنانکه باید و شایدهنوز صورت نگرفته است. تجربه کشورهای موفق در امر توسعه اقتصادی نشان داده که تجارت خارجی نقشبسیار مهم و تعیین کنندهای در فرایند توسعه این کشورها ایفا کرده و به طور قطع میتوان گفت که هیچکشورتوسعه یافته و تازه صنعتی شدهای را نمیتوان یافت که بدو توسعه تجارت و تکیه بر صادرات خود به اینامر نایل شده باشد. الگوی توسعه متکی به صادرات امروزه تقریباً در میان اکثر کشورهای در حال توسعه بهصورت مدل غالبی درآمد است و از این رو مشاهده میکنیم که طی ۱۹۸۰ بسیاری از این کشورها بسویخصوصی سازی و کاهش دخالتهای دولت در اقتصاد، مقررات زدایی، آزادسازی تجاری، تلاش در جهتجلب سرمایههای خارجی و به طور کلی در جهت حاکمیت عناصر اقتصاد بازار اهتمام کردهاند. نظریه تجارتبه عنوان متور رشد اقتصادی دارای مخالفین و موافقین زیادی است. پر بیش و سنیگر از جمع مخالفان ایننظریه بویژه در کشورهای درحال توسعه بودهاند و دلیل این امر را تخریب رابطه مبادله تجاری این کشورهامیدانند زیرا این کشورها صادر کننده مواد خام و وارد کننده محصولات نهایی میباشند و قیمت مواد خامنسبت به محصولات نهایی روز به روز در حال کاهش است برخی دیگر از نظریهپردازان اقتصادی همانندریکاردو، هگچر اهلین و کروگمن از موافقین رابطه مثبت بین رشد اقتصادی و تجارت خارجی بوده و دلیل اینامر را عمدتاً در مزیتهای نسبی و فراوانی نسبی عوامل تولید در بین کشورهای مختلف میدانند اما نکته ایناست که به مرور زمان و بویژه پس از جنگ جهانی دوم از تعداد مخالفین کاسته شده و بر تعداد موافقین افزودهشده است به دیگر سخن دیدگاه صاحبنظران در مورد نقش مثبت و مؤثر تجارت خارجی در رشد اقتصادیروز به روز خوشبینانهتر شده و آنرا به یک اصل تبدیل مینمایند.
در سالهای اخیر جهت توسعه اقتصادی کشور واستفاده از تجارت خارجی به عنوان یکی از محورهایاصلی رشد وتوسعه اقتصادی، افزایش ذخایر ارزی، ایجاد زمینههای اشتغال و رونق کسب و کار برای صنایعمختلف و رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت، روند پژوهش دراین مورد شتاب بیشتری گرفته است هرمحصولی که صادر میشود در منطقه تولید آن محصول رشد و توسعه اقتصادی ایجاد میشود. جهت افزایشصادرات به فعالیت بازاریابی و تدوین استراتژیهای مؤثر برای ورود به بازارهای جهانی باید بیشتر و بهترپرداخته شود. جوان بودن جمعیت کشور، توسعه صادرات را میتواند به عنوان یکی از استراتژیهای ایجاداشتغال منظور داشت جهت وارد شدن به بازارهای جهانی نیازمند طراحی استراتژی مناسب بازاریابی بینالمللی میباشیم در شروع قرن ۲۱ جهان با دو تحول تغییر اساسی مواجه است.
۱- روند جهانی شدن ۲- پیشرفت سریع تکنولوژی
بنابراین اتکا به بازارهای داخلی دیگر کافی است گرچه آسانتر است از این پس باید جهانی اندیشید و ملیو بومیعمل نمود پیشرتف ارتباطات و توسعه شبکههای اطلاع رسانی جهانی فعالیتهای بازاریابی را بسیارتخصصی و پیچیده نموده است بازاریابی را به صورت یکی از محورهای اصلی فعالیت بازرگانی و مدیریتیدرآورده است. در بازاریابی جهانی باید به عوامل اصلی محیطی که پیوست در حال تغییر و تحول و تعامل بایکدیگر هستند مانند اقتصاد، تکنولوژی، سیاست، قانون و فرهنگ توجه کافی مبذول داشت و استراتژیبازاریابی برای هر کشور را با توجه به این عوامل طراحی نمودد و به ویژه ارزشهای فرهنگی محیط را برایافزایش فروش در نظر گرفت. فرویپاشی شوروی سابق و حرکت کشور چین به طرف اقتصاد بازار، آزادیکشورهای اروپای شرقی، تشکیل اتحادیه اروپا، رشد و توسعه اقتصادی کشور جنوب شرق آسیا و… همگیفرصتهای نوین بازاریابی را به ارمغان آوردهاند. توسعه GATT (موافقن کلی روی تعرفه گمرکی و تجارت) وسازمان و نهادهای اقتصادی جهانی و منطقهای همکاریهای اقتصادی و بازرگانی، WTO (سازمان تجارتجهانی) تسهیلات و تمهیدات فعالیت بازاریابی و بازرگانی را بوجود آوردهاند به همان نسبت هم با رقابتآزادند مواجه شدن، تمیهدات و محدودیتهایی را بجود آوردهاند و رقابت از قیمت به رقابت بد کیفیت وبستهبندی انتقال یافته است پایان جنگ سرد سیاسی جای خود به جنگ سرد اقتصادی و تبلیغاتی و فعالیتمناسب بازاریابی داده است در قرن ۲۱ شرکتها و کشورهایی برنده خواهند بود که با نوآوری و فعالیتمناسب بازاریابی از طریق طراحی استراتژیهای بازاریابی بتوانند فرصتهای نوین تجاری را کشف نموده و اآنها بهره برداری نمایند و هرچه بیشتر در صحه تجارت و رقابت جهانی وارد شده و فعال باشند و تبوانند سهممناسبی از این بازار را گرتفه و آرنا حفظ نموده و درآینده توسعه بخشند با توجه به نکات فوق و نیز شرایطبوجود آمده در نظام تجارت جهانی تمامیکشورها و بویژه کشورهای درحالت توسعه بر آن شدهاند که بانگرشی جامعه و با توجه به تحولات اقتصاد بینالملل برنامههای توسعه اقتصادی خود را مورد ارزیابی قراردهند بدیهی است جمهوری اسلامیایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه که تاکنون اقتصاد غیرنفتی آننقش و حضور چندانی دراقتصاد بین الملل نداشته نمیتوانست از این جریان و تحولات جهانی مستثنی باشداز آنجا که حضور ایران در صحنه اقتصاد بین الملل طی چند دهه گذشته عمدتاً به فروش نفت خام و ورود انواعکالاها خلاصه شده است لذا برنامههای توسعه اقتصادی کشور هیچگاه در پیوند ارگانیک و توسعهزا با تجارتخارجی و توسعه صادرات قرار نگرفت به نظر میرسد که دستیابی به هر گونه راه حل در جهت رفع و یاتخفیف مشکل فوق و نیز برقراری ارتباط میان هر یک از بخشهای اقتصادی کشور و ازجملهبخش کشاورزی بااقتصاد بین الملل مستلزم ایجاد سیاستهای مناسب، اعمال دیدگاههای مقتضی و اجرای برنامههای زیربناییو مستمری خواهد بود که براساس بررسیها و پژوهشهای جامع ارائه و تهیه گردیده است بیتردید نتایجمجموعه پژوهشهای این پروژه میتواند شنخت لازم را برای سیاستگذاری و اتخاذ راهکارهای پایه برایتوسعه تجارت کشاورزی، حضور مؤثر در بازارهای بینالمللی روند الحاق به سازمان جهانی تجارت، مقابله بااثرات منفی ناشی از اجرای موافقتنامه WTO به بخش کشاورزی و سایر مسائل مرتبط در اختیار قرار میدهد.
مقدمه
ضرورت و اهمیت مسئله
اهداف تحقیق
فرضیات تحقیق
کاربردهای انجام تحقیق
پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده در زمینه بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی
فصل اول
بخش اول
مقدمه
تاریخچه
خصوصیات گیاهشناسی زیره سبز
ویژگیهای عمومی
ارقام زیره سبز
زیستگاه و پراکنش
مصارف خوراکی و ارزش غذایی
اهمیت دارویی
سایر کاربردهای زیره سبز
ویژگیها وروشهای کشت زیره سبز
کاشت
داشت
برداشت
آفات و امراض
خصوصیات زرشگ
تاریخچه زرشک
خصوصیات گیاهشناسی و پراکنش جنس زرشک
ویژگیهای عمومی
گونههای زرشگ
زیستگاه و پراکنش
مصارف خوراکی، ارزش غذایی و اهیمت دارویی زرشک
مصارف خوراکی و ارزش غذایی:
اهمیت دارویی
سایر کابردهای زرشک:
ویژگیها و روشهای پرورش زرشک بیدانه
کاشت و تکثیر
داشت
برداشت
آفات و امراض زرشک
بخش دوم
تعریف بازار
طبقه بندی بازارهای مختلف
طبقه بندی بازار بر اساس موضوع مبادلات:
بازارها بر اساس وضعیت مکانی:
تعریف بازاریابی
ابعاد مختلف بازاریابی
بازاری گرائی
بازار شناسی
بازاریابی
بازار رسانی
بازار گردی
بازار سنجی
بازار داری
بازار گرمی
بازار گردانی
عناصر قابل کنترل و موثر بر بازاریابی
تاریخچه بازاریابی
مفاهیم اساسی بازاریابی
عوامل موثر در بازاریابی
فروشندگان اولیه
واسطههای بازاریابی
دلالان
واحدهای توزیع فیزیکی
آژانسهای خدمات بازاریابی
واسطههای مالی
مشتریان
رقبا
جوامع
مفهوم جدید بازاریابی
تئوریهای رفتار خریدار
تئوری اقتصاد خرد (Microevonmic theory)
تئوری روان شناسی (psychogical)
مراحل تصمیم گیری خریدار
شناخت اشکال
جستجو برای اطلاعات
ارزیابی کردن خط مشیهای مختلف (عمل تصمیم گیری)
مفهوم بازاریابی محصولات کشاورزی
اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی
عملیات بازاریای
فعالیتهای مبادله ای
فعالیتهای فیزیکی
سازمان بازاریابی
فعالیتها و وظایف بازاریابی محصولات کشاورزی
جمع آوری اطلاعات
حمل و نقل
درجه بندی و استاندارد نمودن محصولات
بسته بندی و تبدیل محصولات
انبارداری
تبلیغات
اعتبار
قیمت گذاری
شبکههای بازاریابی
خرده فروشان
عمده فروشان
سلف خران
میدان داران
سایر موارد
اهداف بازاریابی محصولات کشاورزی
آنچه به عهده دولت میباشد
آنچه بر عهده تولید کننده میباشد
نقش شرکتهای تعاونی در بازاریابی
مسیر بازاریابی
هزینههای بازاریابی
حاشیه بازاریابی
کارایی بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی
الگوی مارک آپ (Mark up Model)
الگوی حاشیه نسبی (Relative Model)
الگوی هزینه بازاریابی (Marketing Cost. Model)
الگوی انتظارات عقلایی (Ration Expectation Model)
شفافیت بازار
برخی مشکلات اساسی موجود در بازاریابی محصولات کشاورزی
فصل سوم
مقدمه
روش تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
منابع اطلاعات ثانویه
منابع اطلاعات اولیه
جامعه آماری
نمونه آماری
فصل چهارم
مقدمه
اهمیت اقتصادی زیره